« نفی پلورالیسم دینی و سیاسی در نظام اعتقادی و سیاسی اسلام »
|
این گونه کثرت دینی همان است که در بحث پلورالیسم دینی مورد نفی و اثبات مخالفان آن است و گونههای نامتعارض کثرت دینی عبارتند از: 1. دو یا چند دین مختلف که آموزهها، احکام و مناسک متفاوت دارند. |
|
فرق پلورالیسم با فاكسیونالیسم آن است كه اصطلاح اولی عمومیت دارد و شامل عقیده به لزوم تعدد جمعیت و انجمن ها از هر قبیل اعم از مذهبی و فرهنگی و علمی و سیاسی و اقتصادی می باشد، در حالی كه … |
|
نظام سیاسی در اسلام و نظریات مطرح پیرامون آن. عبدالعلی حسنی. چکیده در ارتباط به نظام سیاسی در اسلام، نظریه اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان بر این است که اسلام بعنوان یک دین جامع و جاودانه، دارای نظام سیاسی خاص به خود می … |
|
نفوذ و حاکمیت اسلام در جامعه کم شد، ملت اسلام دچار تجزیه و ناتوانی گشت، احکام اسلام بی اجراماند.» 3ـ سیره عملی پیامبر اکرم(ص): در اسلام پایه های نظام سیاسی به دست نبی گرامی(ص) پی ریزی شد. |
|
فلسفه سیاسی در اصطلاح فیلسوفان اسلامی، زیر مجموعهای از فلسفه علمی است. ابن مسکویه همانند فارابی، فلسفه نظری را در انحصار فیلسوفان قرار میداد؛ و دست سیاستمداران را از آن کوتاه میدانست. . البته او معتقد بود که محصول … |
|
ولی در هیچ کجای این تاریخ گسترده سیاسی، فصلی به عنوان اندیشههای سیاسی ادیان و انبیا دیده نمیشود و علی رغم نقش تاریخ سازی که تفکر دینی انبیا داشته است، نه در تاریخ نظامهای سیاسی و نه در … |
|
«ولایت» از واژگان کلیدی و اساسی در اندیشة سیاسی اسلام محسوب میشود. فهم دقیق و صحیح این مفهوم، کلید اصلی فهم نظام سیاسی اسلام و به ویژه نظریة ولایت فقیه، محسوب میشود. |
برچسبها:اصطلاحات و واژگان سیاسی - QIAU, امام خمینی (س) - پیوند دین و سیاست از منظر امام خمینی, علامه طباطبایی و نقد پلورالیسم دینی, فلسفه سیاسی اسلام - ویکی فقه, مبانی اندیشه سیاسی در اسلام, نظام سیاسی اسلام, نظام سیاسی در اسلام و نظریات مطرح پیرامون آن